می گویم ...

آموخته ام، ... ببینم ندیده ها را، ... بشنوم نشنیده ها را، ... بدانم ندانسته ها را، ... بفهمم دوست داشتن ها و تنفرها را، ... تصمیم بگیرم، ... عمل کنم و ... محکم بایستم. .

تنها دانستم سکوت جایز نیست.
زیـــــــرا آزادی, سپیدی و مهر را می ستایم ... و اینک از آن بی بهره ایم
پس می جنگم و تنها چاره مان این است.


و سخنم با پلیدان روسیاه این است:
گیرم در باورتان به خاک نشسته ام
وساقه های جوانم از ضربه های تبرهاتان زخم دار است
باریشه چه می کنید
گیرم بر سر این بام بنشسته در کمین پرنده ای
پرواز را علامت ممنوع میزنید
با جوجه های نشسته در آشیانه چه می کنید
گیرم که میزنید
گیرم که می کشید
گیرم که می برید
با رویش ناگزیر جوانه چه می کنید

با پشتیبانی Blogger.

آخرین مطالب

پارسی بگوییم ...

آخرین خبرها






۱۳۹۲ مرداد ۲۳, چهارشنبه
عقاید یک نفر هندو که به موشها احترام می‌گذارد برای سایرین بی معناست ولی برای یک هندو نهایت معنویت و عشق است . او به حال و روز مسیحیان و مسلمانان و یهودیان ، افسوس می‌خورد که چرا معنویت موش‌پرستی را درک نمی‌کنند و چشمانشان را بروی حقیقت بسته‌اند !
مسیحی‌ها و مسلمان‌ها نسبت به عکس معبد موشها هیچ حسی ندارند ولی برای یک نفر هندو که آیین‌اش پرستش موشهاست ، تصویر معبد موش‌ها نماد یک معبد مقدس است و برای او مفهوم احترام آمیز معنوی دارد .

 

هر شخص تصور می‌کند دین و باورش بهترین و منطقی‌ترین و زیباترین باور و دین دنیاست ! مسلمان‌ها و مسیحیان همان‌قدر بر درست بودن قواعد دین‌شان اصرار دارند که یک یهودی ساکن بیت اللحم بر درست بودن خم و راست شدن در مقابل دیوار ندبه .
اگر در قبیله‌ی کيکويوها متولد شده بودیم اکنون به خدایی به نام (انگای) اعتقاد داشتیم که در قله کوه کنيا ( قبله قبيله) زندگي مي‌نمايد . کوه کنیا برایمان یک مکان مقدس مذهبی بود و انگای خدای بزرگ و قادر مطلق و منزه‌مان بود که همراه برفها در قله کوه قرار گرفته و از آنجا همه چيز را زير نظر دارد .
یک یهودی به یهوه اعتقاد دارد . از دید او مسیحی‌ها و مسلمان‌ها بر صراط مستقیم نیستند . همان‌طور که از دید مسیحی‌ها و مسلمان‌ها خم و راست شدندر مقابل دیوار ندبه با آن کلاه و موهای گیس شده مضحک به نظر می‌رسد . عقاید و آداب دینی هندوها برای سایرین مضحک و ابلهانه به نظر خواهد رسید .
اگر در قبیله واگانگا یا قبايل برانا و گابرا borana در افریقا متولد شده بودیم مبانی فکری قبیله و خدایان آنها برایمان مقدس بود و سعی می‌کردیم با تمام قوا از عقایدمان دفاع کنیم و سایرین را به آئین خود دعوت کنیم .

مذهبی که امروز به آن باور دارید ، بیش از هر چیز زاده جبر جغرافیا و حاصل دینِ آبا و اجدادی شماست .

0 نظرات: